Tuesday, July 11, 2006

هیلاری وبیل کلینتون

آفتاب: ایالات متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری یک دموکرات بیش از هر زمان دیگری در تاریخ خود، در آرامش و رفاه اقتصادی به سر برد، دموکراتی که برای نخستین بار پس از کندی برای دور دوم ریاست جمهوری هم انتخاب شد و در زمان حضور خود در رأس قدرت، کسری اقتصادی آمریکا را به افزایش درآمد تبدیل کرد.این دموکرات کسی نیست جز ویلیام جفرسون کلینتون که در طول ریاست جمهوری خود در برابر منتقدانش از چندین رسوایی شخصی دفاع کرد و بیشترین رشد اقتصادی را از اوایل دهه 60 میلادی برای کشورش به ارمغان آورد.بیل کلینتون همچنین از ارتش آمریکا برای مقابله با جنگ های پاکسازی نژادی در بوسنی و کوزوو استفاده کرد و تمامی این موفقیت ها را در حالی کسب کرد که از انتقادات شخصی حزب دست راستی جمهوری خواه، در امان نبود. وی در دو دوره خود نرخ بیکاری و تورم را به پایین ترین میزان رساند و مازاد بودجه کسب کرد. بیل کلینتون پس از خروج از کاخ سفید در پایان دومین دور ریاست جمهوری خود به فعالیت خود در بنیاد کلینتون، کتابخانه کلینتون و نیز چاپ کتاب زندگی خود ادامه داده است.
پسر کوچکیکه می خواست رئیس جمهور شود پرزیدنت کلینتون در روز 19 آگوست سال 1946 در آرکانزاس چشم به جهان گشود و از زمانی که بسیار کوچک بود می خواست رئیس جمهور شود. او از زمان تحصیل شیفته سیاست بود و نخستین بار در سال 1974 در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا شرکت کرد که انتخاب نشد ولی پس از آن به سمت دادستان کل ایالات خود منصوب شد.او در سال 1978 در سن 32 سالگی به عنوان جوان ترین فرماندار در کشور و در تاریخ آرکانزاس کار خود را آغاز کرد و پس از چهار دوره فرمانداری این ایالت، در سال 1992 کاندیدای دموکرات ها برای ریاست جمهوری شد.کلینتون برای راه یابی به کاخ سفید ،وعده تغییرات اقتصادی را داده و تمرکز دموکرات ها را بر رفاه اقتصادی، اشتغال و اصلاحات مالیاتی قرار داده بود. وی همچنین در حمایت از اهداف آزادی خواهانه ای چون تبدیل هزینه های نظامی به مصارف داخلی، کنترل سلاح، سقط جنین قانونی، حفظ محیط زیست، فرصت های برابر شغلی و آموزشی، بیمه ملی سلامت و حقوق هم جنس گرایان بسیار قاطعانه عمل کرد.
اقتصاد بهتر است یا اخلاق کلینتون در دوره نخست خود با مخالفت شدید کنگره با ابتکار اصلاحات سلامتی مواجه شد و در پاسخ به انتقادهای روز افزون جمهوری خواهان، در کمال قاطعیت و قدرت از امضای بودجه بحث برانگیز آنها خودداری کرد.
پس از آن اکثر آمریکایی ها رئیس جمهور را به کنگره ترجیح دادند و همین باعث شد که وی در سال 1996 مجدداً برای سمت ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود.
در عرصه داخلی بیل کلینتون دو بحران را پشت سر گذاشت که اولی در مورد اصلاحات سلامتی و دیگر در مورد پنهان کاری در مورد رابطه خود با مونیکا لونیسکی منشی کاخ سفید بود ولی گویا مردم آمریکا بیش از روابط شخصی رئیس جمهور خود به موفقیت های او در کاهش کسری بودجه و رشد اقتصادی اهمیت می دادند.
در نهایت،‌ کم رنگ شدن جمهوری خواهان در کنگره و سنا موجب شد که کلینتون یا همسر وی در این رابطه محکوم نشوند. در عرصه خارجی کلینتون در مذاکرات صلح ایرلند شمالی، دیکتاتوری هائیتی، توقف جنگ در بوسنی و کوزوو چندین موفقیت حاصل کرد ولی در ایفای نقش در قطع نسل کشی رواندا و مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین ناکام ماند.
ماجرای رسوایی مونیکا لونیسکی در ژانویه سال 1998 و در دوم ریاست جمهوری پرزیدنت کلینتون، اخباری مبنی بر رابطه وی با منشی خود در کاخ سفید منتشر شد که علاوه بر برداشت سیاسی، جنبه قانونی هم داشت. بیل کلینتون در تحقیقاتی که از وی به عمل آمد، واقعیت را بیان نکرد و به نظر برخی استعفای وی تنها راه چاره بود. اما در شهادتی که کلینتون در ماه آگوست داد، رفتار نامناسب خود را با مونیکا لونیسکی تایید کرد که باعث ناراحتی خانواده اش شده بود ولی قبول نکرد که دروغ گفته یا دیگران را وادار به بیان مطالب غیرواقعی کرده باشد.
او در نهایت تبرئه شد و در حالی که دو سال از ریاست جمهوری او باقی مانده بود، در کاخ سفید ماندگار شد.
همشهری بیل در نیویورک کلینتون پس از ترک کاخ سفید به نیویورک رفت و اکنون در آنجا اقامت دارد. او سپس کتاب خود را با عنوان «زندگی من» منتشر کرد که تبدیل به پر فروش ترین ها در جهان شد.
وی علاوه بر این کار بنیاد «کلینتون» را ایجاد کرد که با هدف مبارزه با ایدز، بهبود اقتصادی فقرا و مصالحه قومی و نژادی فعالیت می کند. او که از جمله جوان ترین سیاستمردانی بود که کاخ سفید را ترک کرده است، به عنوان یکی از زیرک ترین سیاستمداران دموکرات هم شهرت دارد.
هیلاری ؛ همسر همیشه همراه شریک زندگی و شریک سیاسی بیل کلینتون، هیلاری رودهام کلینتون ،همسر او است که نقشی کلیدی در دولت آمریکا ایفا کرده و فعالیت های مستمر وی موجب شده که بیش از سایر همسران روسای جمهور آمریکا مقبولیت عمومی داشته باشد. به علاوه پس از ماجرای مونیکا لونیسکی، میزان محبوبیت او در دور دوم ریاست جمهوری کلینتون بالاتر هم رفت.
تنها فرزند هیلاری و بیل دختری است به نام «چلسی» که متولد سال 1980 بوده و تمام کودکی خود را در اوج فعالیت های دو شخصیت سیاسی آمریکا سپری کرده است.
با این حال کلینتون و همسرش از همان ابتدای کودکی وی، سعی داشتند که چلسی را به دور از توجه رسانه ها بزرگ کنند و حتی سخت ترین منتقدان آنها هم شیوه تربیت موفقیت آمیز آنها را قبول داشته اند.
بیشترین فشار در زندگی خانوادگی کلینتون ها زمان بر ملا شدن رسوایی لوینیسکی بود که در آن زمان همیلاری مانند زمان انتخابات در کنار بیل ایستاد و از همسرش حمایت کرد.
خانم کلینتون، رئیس جمهور آینده آمریکا؟هیلاری پیش از کاندید شدن بیل کلینتون برای ریاست جمهوری آمریکا، وکیلی زبردست بود و در حلقه دموکرات ها از جمله مدافعان حقوق کودکان محسوب می شد.
ولی بیشتر مردم آمریکا پس از حمایت های وی از همسرش در انتخابات سال 1992 او را شناختند. با اینکه پیش از وی هم همسران روسای جمهور سابق سعی کرده بودند که نقشی اساسی در زندگی سیاس همسرانشان ایفا کنند ولی هیچ یک به اندازه هیلاری موفق نبودند او در حمایت های خود از بیل کلینتون و مشروعیت وی در واقع راه را برای آینده سیاسی خود باز کرد و اعلام کرد که می خواهد سناتور شود.
با اینکه بسیاری از تصمیم های هیلاری برای حضور در عرصه سیاست و تبدیل شدن به بازیگری اصلی در دولت آمریکا مشابه زنان دیگری بود که همسرانشان ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشتند ولی آخرین تصمیم وی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 کاری است که شاید پیش از او کسی به صرافت آن نیفتاده باشد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home